پایانه فروش ویژه پیشخوان (POS)

جستجوی اخبار

شرکت پبشخوان خدمات ایرانیان

 

سامانه پشتیبانی و مرکز پاسخگویی کانون کشوری دفاترپیشخوان

اطلاعیه ها

تهیه پرینتر و سایر ملزومات دفاتر پیشخوان دولت

تعهد نامه مالی برای خدمات بورس

راهنمای اتصال به شبکه پیشخوان (SIN)

ملاقات حضوری

سیستم یکپارچه مالی و حسابداری دفاتر پیشخوان دولت

روابط عمومی کانون در تلگرام

telegram_pr.jpg

آمار بازدیدکنندگان

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterامروز9163
mod_vvisit_counterدیروز4319
mod_vvisit_counterاین هفته9163
mod_vvisit_counterهفته گذشته69070
mod_vvisit_counterاین ماه210325
mod_vvisit_counterماه گذشته255086
mod_vvisit_counterکل بازدیدها25064297

بازدیدکنندگان: 85 مهمان, 8 ربوت حاضر
IP شما: 18.207.134.98
 , 
امروز: مهر 28, 1398


موانع گسترش دولت الکترونیک مشاهده در قالب PDF چاپ

یکی از مهمترین مقولات در جامعه اطلاعاتی، مساله دولت الکترونیک است. دولت الکترونیک برای فراهم کردن شرایطی است که دولت‌ها بتوانند خدمات خود را به صورت شبانه روزی و در تمام ایام هفته به شهروندان ارائه کنند. اما این امر با موانع و مشکلاتی همراه است. از میان موانع گسترش دولت الکترونیک، می‌توان به سه مورد اصلی اشاره کرد:

1- عوامل فرهنگی:

موقعیت کنونی: بررسی دولت‌ها و مطالعات اولیه آنها برای به اجرا درآوردن طرح دولت الکترونیک نشان داده است که مشکل اصلی ایجاد دولت الکترونیک، تکنولوژی نیست بلکه مشکل اصلی در این است که آیا فرهنگ جامعه آمادگی پذیرش تغییرات بسیار زیادی که ایجاد خواهد شد را دارد یا خیر؟

این تغییرات تاثیر اصلی خود را بر کارمندان دولتی خواهد گذاشت. بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد که عده ای از کارمندان دولت با تغییرات سریع در نظام اداری مخالفند، در حالی که عده‌ای دیگر با آن موافق بوده و از آن استقبال می‌کنند. برای راضی کردن عموم مردم نیز باید جامعه را متقاعد کرد که انتقال اطلاعات به قدر کافی امن هست و حریم خصوصی افراد کاملا رعایت می‌شود.

محیط فرهنگی مطلوب دولت الکترونیک: در ساختار سازمانی یک دولت الکترونیک، کارمندان به جای جلوگیری از خطر و ریسک در کارهای اداری به مدیریت ریسک می‌پردازند. در چنین محیطی افراد به خلاقیت و نوآوری در کارهای اداری تشویق می‌شوند. همچنین در جامعه اطلاعاتی پیشرفته، شهروندان و واحدهای خصوصی به امنیت سیستم دولت الکترونیک اطمینان داشته و اکثر امور خود را از طریق آن انجام می‌دهند. در چنین فضایی دولت از خلاقیت و نوآوری حمایت می‌کند.

راه رسیدن به محیط فرهنگی مطلوب: پیش بینی می‌شود در جامعه‌ای مثل جامعه آمریکا، طی یک دوره تبدیلی 5 ساله موقعیت فرهنگی مناسب برای پیاده سازی دولت الکترونیک چنان که ذکر شد فراهم شود. پیش از هر چیز، عملی ساختن دولت الکترونیک به یک مدیریت و راهبردی بسیار کارآمد نیاز دارد. این هیات مدیره تنها از متخصصین(IT) تشکیل نمی‌شود بلکه در این هیات افرادی با تخصص‌های اقتصاد، مدیریت و جامعه شناسی نیز حضور خواهند داشت. گام اصلی بعدی تنظیم یک برنامه همه جانبه برای ادامه عملی ساختن دولت الکترونیک است.

 

 
دولت الکترونیک و حکومت‌داری خوب مشاهده در قالب PDF چاپ

ظهور مفاهیمی از جمله حکومت‌داری خوب، بیانگر نقش در حال تغییر حکومت‌ها در اداره جوامع و تغییر نگرش نسبت به کارکرد حکومت در جهان امروز است. حکومت‌داری خوب عبارت است از، فرآیند تدوین و اجرای خط مشی‌های عمومی در زمینه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی با مشارکت سازمان‌های جامعه مدنی و با رعایت اصول شفافیت، پاسخگویی و اثربخشی، به گونه‌ای که ضمن برآوردن نیازهای اساسی جامعه، به تحقق عدالت، امنیت و توسعه پایدار منابع انسانی و محیط زیست منجر شود.

 

 

رابطه صریح میان دولت الکترونیک و حکومت‌داری خوب نمایان است. دولت الکترونیک ابزاری است که سعی دارد با به کارگیری دانش‌ها و فنون جدید اطلاعات و ارتباطات فاصله میان دولت و مردم را کاهش داده و به شهروندان کمک کند تا خدمات مورد نیاز خود را با هزینه کمتر، با سرعت بیشتر و با کیفیت مطلوبتر از سازمان‌های دولتی دریافت کنند. تعقیب چنین اهدافی دقیقا در راستای آرمان‌هایی قرار دارد که طرفداران حکومت‌داری خوب به دنبال تحقق آن هستند. امروزه حکومت‌داری خوب، حکومت در دسترس است و برای حصول به چنین شرایطی دولت الکترونیک با امکانات گسترده‌ای که در اختیار ما قرار می‌دهد، دولت را به درون منازل و محیط‌های کار می‌برد و از این پس خدمات در جایی ارائه می‌شود که مردم در آن قرار دارند.

ارتباط میان دولت الکترونیک و حکومت‌داری خوب به قدری نزدیک است که برخی صاحب نظران معتقدند که دولت الکترونیک اگر نهایتا به حکومت‌داری بهتر منجر نشود هرگز رسالت خود را به انجام نرسانیده است. دولت الکترونیک شیوه‌ای است برای حصول اطمینان از اینکه همه شهروندان به گونه‌ای یکسان از فرصت مشارکت در تصمیماتی برخوردارند که به نوعی بر وضعیت و کیفیت زندگی آنها تاثیر می‌گذارد. این شکل جدید از حکومت‌داری، شهروندان را از مصرف کنندگان منفعل خدمات دولتی به بازیگران فعال تبدیل می‌کند که می‌توانند درباره نوع خدماتی که به آن نیاز دارند اظهار نظر کنند. دولت الکترونیک امکانات گسترده‌ای را برای عینیت یافتن آرمان‌های حکومت‌داری خوب فراهم می‌کند. چنان‌چه حکومت‌ها بخواهند در مسیر تحقق حکومت‌داری خوب حرکت کنند باید به ابزار نیرومندی همچون دولت الکترونیک مسلح باشند.

 

 
کشورهای برتر در توسعه دولت الکترونیک و جایگاه ایران در این رده بندی مشاهده در قالب PDF چاپ

در گزارش دپارتمان امور اقتصادی سازمان ملل که هر دو سال یک‌بار منتشر می‌شود، 193 کشور جهان از منظر وضعیت شاخص توسعه دولت الکترونیکی در دسته بندی کشورهای توسعه یافته،در حال توسعه، کشورهای با درآمد بالا، کشورهای با درآمد متوسط رو به بالا و کشورهای متوسط رو به پایین در سال 2018 مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که کشورهای دانمارک،استرالیا و کره جنوبی، 3 کشور نخست در شاخص توسعه دولت الکترونیکی هستند. در این رده بندی انگلیس، سوئد، فنلاند،سنگاپور،نیوزیلند، فرانسه و ژاپن جزو 10 کشور نخست در توسعه دولت الکترونیکی هستند.

 

کشور ایران در سال 2018، در رتبه شاخص دولت الکترونیکی و ارائه آنلاین خدمات دولتی در رتبه 86 از میان 193 کشور جهان قرار دارد. این در حالی است که ایران در سال 2016، رتبه‌ی 106 را در میان کشورهای جهان داشت و در سال 2014 جایگاه 100 را به خود اختصاص داده بود.

در ارزیابی سال 2016 سازمان ملل، جمهوری اسلامی ایران، با کسب امتیاز 46 صدم، در گروه متوسط جای داشت و در ارزیابی سال 2018، کشورمان با امتیاز 60 صدم به گروه کشورهای با جایگاه بالا ارتقاء پیدا کرده است.

 
<< شروع < قبلی 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 بعدی > انتها >>

صفحه 3 از 1132

منوی اصلی

ورود به تالار گفتگو



ستاد بیمه پیشخوان

تعهدنامه استفاده از خدمات پورتال دفاتر پیشخوان خدمات دولت

تعرفه خدمات قابل ارائه در دفاتر پیشخوان

serv1

دستورالعمل ها و بخشنامه ها

شرکت های وابسته

Please wait while JT SlideShow is loading images...
مهدیس پایابستاد بیمه دفاتر پیشخوانشبکه حمل و نقل دفاتر پیشخوانشرکت پیشخوان الکترونیک ایرانیانشرکت فناوران اطلاعات پیشخوان ایرانیانپیشخوان خدمات ایرانیان(هلدینگ دفاتر پیشخوان)شرکت

مالیات بردرآمد مشاغل خودرو (راهنما)

maliat 002

logo-samandehi